Maui – Den långa resan till andra sidan jorden

Då hade det äntligen blivit dags! Resan vi planerat i ett halvår skulle äntligen bli av. Jag jobbade till 23:50 och steg sedan upp vid 05:45 för att åka till bromölla där jag skulle ta tåget till Kastrup i Köpenhamn. Det var platsbrist på tåget p.g.a vagnbrist men fick som tur var en sittplats efter Kristianstad.
Efter ca 2 timmar var jag på Kastrup, alldeles för tidigt precis som alltid. Som vanligt så förstod jag inte ett ord danskarna sa men jag misstänker att de är vana vid att svenskarna inte förstår. Så jag nickade och sa ja till ett par saker sen sa hon typ trevlig resa så då gick jag vidare till gaten. (Allt det där jag inte förstod kom så klart tillbaks och ställde till det för mig senare.)

Jag hade nästan två timmar att bränna innan det var dags att borda så jag gick runt och kollade affärerna lite grann och köpte en super dyr macka och läsk för att jag var dödshungrig. Trist att där inte finns t.ex Mc Donalds eller liknande ”billig” mat. Sen satt jag mig vid gaten och kollade på en tv serie på ipaden innan bordningen. När jag sedan gick till gaten och kvinnan där skannade in min biljett så började maskinen blinka och tjuta och kvinnan gav mig en märklig blick innan hon sa till mig att jag behövde gå genom en extra säkerhetskontroll. Hon följde mig sedan till en dörr och där inne fanns två män som ganska grundligt sökte genom min ryggsäck och tog prover på mina kläder/bälte/strumpor för knark. Jag var även tvungen att starta både ipad, iphone och kameran för att visa att de var fungerande och inte någon atrapp för att smuggla droger i. Det var inte så farligt som det kanske lät och tog bara någon minut. Sedan var det dags att borda planet och ge sig av mot New York!

På planet satt jag ytters på mitten raden vilket var ganska bekvämt, särskilt då de som satt på de bägge mittensäta(var fyra platser i mitten) flyttade fram en rad så fort vi lyfte och satt där till vi var framme. Så jag hade gott om plats! Det fanns inte särskilt mycket skoj att kolla på under resan men blev ändå ett par filmer, Salmon fishing in the Yemen, Wedding Crashers och Blended. Maten på planet var dock den bästa jag ätit på ett flyg! Brukar vara riktigt tråkig mat annars tycker jag, så man oftast mår dåligt av den. Men inte denna gången!
Åtta timmar senare var det dags att landa i New York, eller Newark international airport för att vara exakt. Här var jag lite nervös över hela ”komma in i USA kontroll grejen”. Som vanligt fick man köa i nästan en timme för att komma fram till en beväpnad polis som sitter i ett bås och oftast är riktigt trött på livet. Där sitter de en hel arbetsdag och frågar ut utlänningar vart de är på väg, varför och om de har några planer på att utföra terroristdåd eller inte under sitt besök. Sedan knappar de en massa på sin dator och läser in dina fingeravtryck samt tar ett foto på dig. Sen stämplar de ditt pass och tull lappen du fyllt i på planet och välkomnar dig till USA.

Jag skulle möta Martina här någonstans, jag trodde kanske att hon skulle vara vid baggage claim men var inte helt säker på om man fick sitta kvar sär och vänta, hon hade trots allt kommit lite mer än en timme innan mig.
Jag gick ned till baggage claim och såg mig omkring men såg inte syrran, inte min väska heller för den delen. Jag försökte få igång wifi på telefonen så jag kunde chatta med Martina men det kostade pengar, telefonen hittade inget nätverk så jag kunde inte skicka ett sms. Jag försökte nu tänka tillbaks vad den danska kvinnan sa som jag inte förstod om mitt baggage.
Skulle jag hämta ut det här eller skulle det gå hela vägen till Hawaii. Hon sa något om att det gick till Hawaii men jag måste ju få ut den då vi ska sova på hotell en natt innan vi flyger vidare. Jag kollade alla väskorna runt bagge claim bandet 5 gånger till och fortfarande inget spår av min väska. Till slut så lyfte en äldre herre bort sin väska och under den låg tydligen min vilket jag totalt missat!
Jag hittade sedan Martina precis utanför baggage claim området så att vi kunde bege oss till Marriott Hotel på flygplatsen där vi skulle sova över innan vi flög vidare.

Det gick en buss mellan flygplatsen och hotellet varje kvart så det var inga problem att åka mellan de ställena gratis. hotellet var väldigt pampigt med en stor kristallkrona i lobbyn och en pelare med ett långt fack i där det brann en låga.
imageDet var ett rätt fint hotell med trevlig personal, vi fick gratis wifi trots att det skulle kostat 13$ dagen. Vi var rätt hungriga vid det här laget så vi beställde roomservice, en ost panpizza! Sen gick vi och lade oss tidigt för klockan 06:00 var det dags att stiga upp och fortsätta äventyret. image

När vi tagit oss till flygplatsen igen så passade vi på att käka frukost, syrran åt toast och jag köpte ost, ägg och bacon i wrap, riktigt gott faktiskt. Här passade vi även på att köpa varsin smothie på favoriten Jamba Juice!
imageFlyget gick sedan kl 09:00 och resan skulle ta ca 6 timmar till Los Angeles.
På detta flyget var det lite bättre filmutbud fast man fick bara gratis dricka och inga snacks eller något mat.
Jag såg Rio 2, The monuments men och Chef.

När vi sedan landade i Los Angeles fanns bara tid till att köpa en macka och en dricka innan vi skulle hoppa på flyget till Maui, även detta nästan en 6 timmar lång resa. På det här planet var utrymmet vid stolsrna mycket mindre än på de två tidigare, killen som sstt bredvid mig var väldigt lång så jag hade typ hans armar i sidan hela tiden även om jag tryckte ihop mig i hörnet av mitt säte. Här var de ännu snålare med underhållningen, man fick betala för att se på satelit tv, dock fanns ingen täckning förrutom under de första 15 minuterna av resan… Men där fanns 6 filmer man kunde se sen om man betalade 8$. Så jag lyssnade på musik och försökte sova istället vilket gick så där. Fick ont i ryggen av stolarna.
Så här såg det ut när vi kom till Maui, jag förväntade mig mer ”Welcome to Jurassic Park” än ”Välommen till skåne”

När vi sedan klev av planet på Maui var vi rätt slitna, det hade gått ca 15 timmar sen vi steg upp och vi möttes av en riktigt tjock och fuktig värme. Flygplatsen här var väldigt gammaldags, typ 70 -tal kanske, påminde om Jurassic Park!
Vi fick åka en dyr taxi från flygplatsen till hotellet, tog ungefär 35 minuter. Var dock en trevlig inhemsk chafför som kunde berätta och sakerna vi körde förbi samt komma med många bra tips på saker att göra här.
När vi kom till hotellet var vi så trötta och hungriga att vi inte riktigt visste vad vi skulle göra. Men vi gick ned till havet och tittade lite och fick se solnedgången som faktiskt är så tidigt som 18:00. Sedan gick vi till affären som ligger en rätt bra bit från hotellet, där köpte vi lite proviant samt varsin subway macka innan vi gick tillbaks och duschade och sedan lade oss. image

Första heldagen på Maui steg vi upp vi typ kl 06:00. Mest för att vi gick och lade oss innan kl 20:00 dagen innan :) vi smörjde in oss i massor med solkräm och gick sedan ned till stranden och solade och badade ett par timmar. Var riktigt stora vågor som slog omkull en ordentligt om man inte var beredd. Tappade fotfästet två gånger och spolades upp på land med huvudet före. Syrran spolades även hon iväg en gång och blev då av med sina solglasögon, fast hon får skylla sig lite själv! Vi gick sedan en lång runda längst med stranden och fotade lite. många fina hus.
När vi kom tillbaks till hotellet så skype chattade jag lite med Sven och Christian och med hjälp av video visade dem lite hur vi bor. Passade även på stt ladda upp lite bilder till facebook från bland annat den vattentäta kameran jag lånat av Sandra.
Sedan så skrev Kristen, tjejen som ska gifta sig, att hon gärna ville träffa oss så då mötte vi upp henne och hennes blivande man samt deras familj och vänner. Där var vi sedan ett par timmar vid poolen där de bor på hotell och umgicks. Var väldigt trevligt och mysigt ställe! Vi ska tillbaks imorrn för rehearsal dinner där kvällen innan bröllopet. Det var även Happy hour i baren, 5$(35kr) drinken! Schyst om man jämför med vad en drink kostar hemma i Sverige på krogen, jag drack en Hawaii Mojito och en Lava flow(pina colada ish med jordgubb).
Just det, innan vi mötte upp henne käkade vi hamburgare på Dennys och köpte flipflops!
Då vi fortfarande var rätt trötta och jetlagged så drog vi oss tillbaks rätt tidigt. image

Imorgon blir det nog shopping innan vi ska på rehearsal dinner vid 4pm. Rätt sjukt att vi är 12 timmar före här, så i skrivande stund är klockan 20:44 på torsdagen medan det hemma i Sverige är 08:44 på fredagen!

Nu är det dags att göra som syrran som somnade för länge sedan. Detta kommer att bli en kanon semester.
det finns fler bilder på facebook! Jag ber om ursäkt för stavfel, iPaden verkar inte kontrollera det här på bloggen, sedan blir det ofta att man kommer åt andra bokstäver när man skriver på den, oftast S istället för A.

Det här inlägget postades i Maui. Bokmärk permalänken.