American wedding

Det var fredag och dags för ”Rehearsal dinner”. Detta var ett koncept som var väldigt nytt för mig, något man endast sett på tv. Men innan jag berättar om det så måste jag nog dela med mig av det som hände på morgonen.

Vi bestämde oss för att åka och shoppa då ”rehearsal dinner” inte var förrän klockan 16:00. Det kom vi ganska snart att ångra. Det visade sig att det skulle ta 2h30m och då kom vi inte ens hela vägen dit vi skulle. Busslinjerna på Maui funkar väl men går bara en gång i timmen. Vi skulle till Whalers village där det fanns bra shopping, detta låg väl ungefär 6-7 mil bort skulle jag tro. Men vi fick åtminstone se en massa av Maui, sen fick vi sitta på en buss med värsta luftkonditioneringen, typ som att sitta i ett kylskåp.
När man sedan gick av bussen och kom ut i 32 gradig värme så var det som att gå in i en vägg.
Vi fick byta buss tre gånger på resan dit, vid första stoppet fick vi vänta 40 minuter innan nästa buss kom så då passade vi på att hugga varsin Jamba juice!
När vi sedan stod och njöt av dessa och väntade på bussen så kom en skäggig man med en kundvagn med resväskor och grejor i.
Han var väldigt trevlig och frågade hur vi hade det och var vi kom ifrån. När vi sa att vi kom från Sverige började han prata om att han skulle till Amsterdam med sitt band, han var tydligen medlem i flera kända punkband. Bland annat Black Flag och Dissidence.
Mitt i allt avbröt han och sa till mig, ”Man, I’m Gay but that girl right there, I bet she could make me straight” samtidigt som han såg på en tjej gå förbi.
Vi slutade sedan prata men efter en stund kom han tillbaks och ville ge oss tips.
Han frågade först om vi visste att man kunde köpa dagspass för bussen och det gjorde vi ju. Sedan sa han att om vi skulle köpa marijuana så skulle vi inte göra det i en ”Hermetically sealed bag”. För då lurar de bara en, det ska vara en öppen påse så man kan känna på det! Sen gick han igen. Vilken kille!

Vi hoppade sedan på bussen och åkte en bit till, bland annat förbi en sån där minigolfbana man bara ser i Amerikanska filmer. En sådan med typ massa galna saker på. Vi bytte sedan buss ännu en gång innan vi var framme vid whalers cinema complex. Nu hade vi ungefär två timmar på oss innan vi var tvungna att åka tillbaks igen för att hinna till middagen.
Detta var ett väldigt turistmål så där va mycket souvenir affärer bland annat.
Där satt killar och hög ut trä figurer ur trä bitar som de sålde, typ sköldpaddor, masker m.m.
Det var även ett massivt kändt träd mitt i smeten, Banyan heter det tydligen.
Sedan passade vi på att käka på Cool Cat Cafe som vi blev rekommenderade av vår busschaufför, på vägen till hotellet första dagen. De hade de bästa burgarna på Maui och hade vunnit det priset i elva år i rad! Jodå det var goda hamburgare, färskt kött som aldrig frusits, nybakade bröd och bara färska ingredienser!
Efter det så var det dags att ta den långa bussturen tillbaks igen.

Vi hade mindre än en halvtimma på oss när vi väl kom hem, detta var inte så bra då det tar ungefär så lång tid att gå dit vi skulle! Så vi fixade till oss och bytte om snabbt som tusan och sedan gav vi oss av.
Rehearsal dinner är när bröllops gästerna träffas någon dag innan bröllopet för att umgås och bara ta det lugnt, jag antar att det även kan användas för att provköra bröllopsmiddagen innan den händer på riktigt.
Vi hade redan dagen innan träffat ett par av bruden och brudgummens vänner och familj men nu var betydligt fler på plats.
Vi träffades vid poolen på Maui Coast Hotel, det var happy hour i baren så 35 kr drinken. Vi lärde känna fler av deras släktingar och jag kunde snacka tv spel med brudens lillebror, haha! Vi bestämde även med brudens far, Sven Svenson, att vi skulle åka med dem till bröllopet dagen efter så vi slapp och gå.
Mysigt ställe var det iallafall, vid ett tillfälle klättrade en gecko ödla på en bjälke vid taket. Där fanns även tre katter som gick rund och hade det bra.
Vi kollade på solnedgången med Andrew och Sarah samt brudgummens föräldrar sedan var det dags att gå hem.

Bröllopsdagen
Vi började dagen med ett par timmar på stranden, inte så skoj att sola men rätt så kul att vara i vattnet med jättevågorna!
När vi tröttnade på det gick vi bort till Dennys och käkade varsin dubbel cheeseburger.
Alldeles för stor för att ta ett bett av, sedan blev vi så mätta att vi höll på att explodera!
Jag passade på att köpa billiga snorkelgrejor för att mer kunna uppskatta vattnet, får man vatten i ögonen är det så mycket salt i vattnet att det verkligen bränner.
Sedan har jag en förmåga att sätta i mig en massa vatten varenda gång huvudet kommer under ytan vilket då gjorde hela tiden när vågorna spolade iväg en.
Sen gick vi hem så att vi skulle hinna fixa till oss till bröllopet!
Temat på bröllopet var strandens färger, så typ olika bruna, gröna och blå färger.
Syrran hade en blå klänning och jag hade en vitskjorta med blå skjorts.

Bröllopet
Brudens far kom och hämtade oss i en stor Cadillac, riktigt fin bil! Med i bilen var även hans fru och syster, de var alla väldigt trevliga.
Jag och syrran visste inte riktigt vart vi var på väg men man insåg snabbt at det var till den lyxigare delen av staden. vi åkte förbi lyxiga hus och stora golfbanor.
Vi skulle sedan stanna utanför brudparets hotell och lämna av brudens far då han skulle åka med henne och brudtärnorna till bröllopet.
Detta hotellet var sinnessjukt, vilken lyx! Vi satt kvar i bilen utanför men var ändå en wow upplevelse, senare så skulle vi komma tillbaks hit och ha festen men det visste vi inte vid detta laget. Hotellets ”Concierge”, dörrvakter, var klädda i fina uniformer som påminde mig om gammaldags engelsk/indiska uniformer.
Även limousinen var i denna stilen.
imageimageimage

Vi pratade om hur vi kanske skulle kunna slå upp ett tält eller att sova i buskarna bara för att kunna leva lyxen här om dagarna. man kunde ju trots allt leva på vildfrukt, vilda höns som man kunde grilla på tiki facklorna! Sedan kunde man ju ha en handduk i hotellets färger så att personalen kanske misstagit en för en gäst!

Tyvärr så var vi tvungna att lämna hotellet för att åka emot stranden där bröllopet skulle hållas. Väl där så stod alla och väntade längs vägen för ingen visste riktigt var vi skulle.
De hade bokat bröllopet genom ett företag som tog hand om allt så det var tre personer på plats som skötte allt, en fotograf, en planerare och en präst.
Fotografen var en rolig liten gubbe i gammaldags kläder med hatt, han var dock väldigt bossig och lite galen! Han gick runt och noterade vilka alla var och deras relationer till brudparet. När han såg min kamera så kom han fram och presenterade sig och gjorde en poäng i att säga att jag gärna fick ta massor med bilder fast när han arrangerade bilder eller tog gruppbilder så fick jag absolut inte göra det.
När han väl förklarade det så var det självklart, folk skulle ju så klart flytta blicken mellan kamerorna m.m. Vilket skulle ställa till det för honom som trots allt var inhyrd för att ta fina bilder på paret och gästerna.

Prästen var en vithårig herre med mycket humor, jag gillade honom!
Under ceremonin så skämtade han en del vilket lättade stämningen t.ex.
You just got lei’d! När bruden hängde på blomkransen på brudgummen!
(Lei är den där blomman man gör kransarna på man ser i alla filmer)

Ceremonin
Bröllopsplaneraren radade upp oss där vi skulle stå, det var en väldigt fin strand att vara på! brudgummen och hans Bestman samt två marskalker stod med havet bakom sig. Sedan kom brudtärnorna och ”the flowergirl” och tillslut bruden och hennes far.
imageimage

Vigseln varade kanske bara en halvtimme sedan skulle de på plats skriva på flera dokument för att göra det officiellt. Det kändes lite så där att behöva göra det direkt efter ceremonin faktiskt. Efter det var det dags för gruppbilder!
Fotografen skrek på folk att ta av solglasögonen, mina var även glasögon men det fick ju gå. Sedan slet han i folk så de stod på rätt ställe, han visste vad han gjorde fast kunde så klart gjort det snyggare.

Vi passade på att åka bort till platsen där festen skulle vara medan de tog familjebilder. Vi fick åka med två tjejer från hawaii som gått i skolan med bruden och syrran. Det blev en positiv överraskning när vi kom tillbaks till samma hotell, det som såg så himla lyxigt ut! När jag läste namnet på stället vi skulle vara på, Humuhumunukunukuapau’a(vilket jag nu äntligen lärt mig att uttala) så förväntade jag mig nästan en liten krog vid havet. Det är nämligen namnet på en fisk.
När vi gick genom hotellet så var det bara mer och mer WOW.
Jag försökte ta lite bilder med mobilen när vi gick på en stig genom den otroliga trädgården med hyddor, vattenfall och statyer.

Tillslut kom vi ned till krogen som faktiskt var stora hyddor med halmtak som stod ute i en stor bassäng med fiskar, fler vattenfall och statyer samt havsutsikt.
Det går inte att på ett bra sätt beskriva hur otroligt det var!
Jag och syrran satt vid barnbordet, vilket jag senare fick höra var för att vi kommit så bra överens med barnen. Så klart!
imageimage

Vid det här laget var vi bra törstiga som tur var stod där ett glas med isvatten vid varje plats! Så fort man druckit lite av det och ställt ifrån sig det så kom en kypare och fyllde på, det är bra service! Vi beställde även varsin drink, de var rätt dyra så vi snålade lite. När vi sedan skulle betala för oss efter festen så kom det så klart fram att det var öppen bar!
Så där satt vi och snålade helt i onödan, de fick faktiskt spendera ca 7000kr innan vi gick då de inte nådde upp till gränsen för vad middagen minst fick kosta.
Så vi kunde ju åtminstone supit upp 7000 kr, haha!
Man kunde bland annat köpa en jätte drink för 300kr eller varför inte en drink i en färsk kokosnöt? Jag tog nån mango/passionsfrukt drink och syrran en mango mojito, väldigt goda! Vi blev serverade en tre rätters middag där vi hade lite olika val på vad vi ville ha.
Som förrätt fick man välja mellan jätteräkor och revben, jag tog revbenen och de var väldigt goda!
De lyfte bort tallriken och ställde sedan en sallad framför en innan man knappt hann äta upp! Som huvudrätt fick man välja mellan fisk, kött och kyckling.
För omväxlingsskull så valde jag fisken medan syrran tog köttet.
Fisken kom med makadamiennötter och rödvins sås samt lila sötpotatis mos, supergott! Nu var man rätt mätt alltså! Då var det så klart dags för bröllopstårtan!

Det skålades och hölls tal och sen började det hela ta slut.
Vi fick skjuts hem av brudens far vid runt 22 vilket var skönt, alla var supertrötta vilket säkert beror på tidsskillnaden.
Innan vi åkte hem så gick vi en runda på det lyxiga hotellet där bröllopet var, aldrig sett nått liknande alltså!

Tankar om alltsammans
I skrivande stund är det kvällen efter bröllopet, men under själva bröllopet var jag på rätt bra humör! Det var väldigt fint och mycket känslor, detta är det första bröllopet jag varit på sedan jag var liten, däremot är jag expert på begravningar då det varit en herrans massa sådana de senaste åren. Så skönt med lite omväxling.
Med det sagt så är det en hint till mina vänner och släktingar att de får se till att gifta sig snart så jag får gå på fler bröllop!!!
Man kunde verkligen se glädjen och lyckan i ögonen på brudparet under ceremonin, självklart så blev jag sugen på att uppleva det samma!
Jag vill ju trots allt gärna gifta mig någon dag!
Sedan hade vi den supersöta ”Flowergirl” som verkligen fick mig att vilja ha barn också haha.
Det var igår det, bröllopsdagen. idag var det en annan femma!
Idag var jag absolut inte på lika bra humör för idag så slog det mig att jag är trettio år gammal och allt det där som jag så gärna vill ha är fortfarande längre bort än månen för mig. Nåväl, en dag så kanske vi kommer dit! Till månen då alltså! ;)

Dagen efter bröllopet tog vi det lugnt och åkte för att shoppa och tur var väl det för att det regnade en del så det var inte direkt läge att sola.
Det fanns en hel del roliga affärer vid Queen mall och så fanns där även en bio så vi fick chans att se Gone girl. Vilken film alltså, man visste verkligen inte vad som skulle hända och så var den väldigt spännande. Rekommenderar den!
Imorgon så byter vi hotell till Aston Maui Banyan som ligger lite närmare alla affärer och sånt, ska bli sköt att slippa gå en halvtimma om man vill äta eller köpa något.
Nu ser det tyvärr ut som om det ska bli dåligt väder ett par dagar framöver vilket är tråkigt så vi planerat flera olika turer då, bland annat till Pearl harbor.
Vi får se hur det går.

Det här inlägget postades i Maui. Bokmärk permalänken.