Sista dagarna

Då hade det hunnit bli lördag, dagen innan vi åker hem.

Vi hade planerat in en lugnare dag för att ge oss chans att göra det vi ville och packa.

Vi steg upp rätt tidigt och gick ner och la oss på stranden så vi kunde sola och bada en sista gång i havet. Vi hade som mål att bli riktigt bruna på resan och det hade vi jobbat ganska hårt på enda sedan dag ett! Dock så blev det inte mycket rent solande av det fast det gjorde inte så mycket. Vi la mycket tid på att smörja in oss med rätt solskydd hela tilden och sedan aftersun för att det skulle sitta!
Syrran hade även några tabletter man skulle käka varje dag för att hjälpa lite ytterligare.

När vi tröttnade på stranden gick vi och käkade, vi tänkte att det var dags att pröva Cafe O’lei som alla rekommenderat. Här fanns det rätt så billig mat som var lika producerad. Det var lite som en svensk lunch restaurang.
Vi tog varsin dagens vilket var typ fläsk och ris, billigt men gott!
Det var dock ett jäkla liv på stället, man hörde knappt vad servitrisen sa för att alla pratade så högt, det var lite jobbigt. När vi åt på Dennys var det knappt aldrig något folk där så vi var vana vid tystnaden.

När vi käkat gick vi för att handla! Vi tog en lång runda till en större mataffär, FoodLand där vi köpte lite snacks, bland annat Jello!
Vi köpte även de sista souvenirerna som vi hade tänkt.

Vi avslutade sedan kvällen med en hyrfilm och varsin subway.

På söndagen steg vi upp och checkade ut, vi hade packat klart kvällen innan.
Vi fick lämna våra väskor i receptionen medan vi var på Regnskogs turen vi skulle på, efter det skulle vi sedan få låna ett rum en timme för att duscha och ta det lugnt innan vi åkte till flygplatsen, det lät som en riktigt bra plan!

Vi satt oss utanför hotellet och väntade på bussen, vi var rätt så tidiga så vi satt en stund och såg på alla djuren som man ser om man bara sätter sig ner och ser sig omkring.
Fåglar och ödlor överallt!

När bussen kom så fick vi träffa vår guide, han verkade lite märklig! Vi skulle på turen tillsammans med en kvinna och hennes dotter från Tokyo.
De pratade inte särskilt bra engelska, sedan var det även ett par från Nashville.

I bussen så strulade guidens headset så det sprakade och lät konstigt, han var fortfarande ganska konstig, han kom med mycket kort fakta om t.ex. forskning och konstiga grejer. Precis sånt jag gillar! Vi stannade på deras kontor och hämtade ett nytt headset, man fick även chans att hyra vattenskor om man ville, fast det kändes som en onödig utgift. Därifrån tog det kanske en 20 minuter till platsen där vi skulle vandra i regnskogen!

Vi åkte förbi ett väldigt känt matställe, Mommas, det låg vid en strand där folk ofta surfade för att där fanns störst vågor! Så vi såg vindsurfare, ”kite surfers” och vanliga surfare.
Vår guide påpekade dock att han nästan aldrig surfade när det var så stora vågor för att det var för farligt för honom. Han nämnde även en massa om sin son och familj. Han var gift med en kvinna från Sverige fast han kunde själv inte ett ord svenska, han hade heller aldrig varit i Sverige!
Han berättade även att hans sons klasskamrat surfade med sin pappa varje dag efter skolan och att han vunnit varenda surfer tävling för unga, hade hade typ 130 troféer!

Väl framme i regnskogen så regnade det så klart, här uppe på berget regnade det visst varje dag och föll jätte mycket regn varje år.
Det var så klart bra för att det är det vattnet som ger hela ön dricksvatten! Det är bara regnvattnet som ger det, allt sötvatten som används!

Vi började vår tur, den gick genom en bondes mark som vår guide var kompis med. Han skröt om hur länge han varit guide och hur han fixat så att de fick gå på hans privata land.
Vi fick förbi massa bambu och banan träd i början, runt bananträden låg massa kompost, här slängde nämligen alla som sålde frukt vid vägen sin kompost. Detta för att bananer särskilt behöver den extra näringen. Vi fick smaka nyplockade bananer igen, de smakade fortfarande inte alls som våra svenska! Mycket mer smak.

Vi gick även förbi andra fruktträd, Passionsfrukt, avokado, guava, papaya m.m.
Vi fick smaka varsin Passionsfrukt, de var gula och väldigt stora, inte alls vad vi är vana vid här i Sverige. De innehöll mycket mer fruktkött och var verkligen jätte goda!
Vi såg även ”sugercanes” och ananas!

Även här fick vi massa fakta om alltsammans!
Han berättade t.ex. att det tar ett ton vatten för att vattna sugercanes för 0,5 kg socker, det tar 2 år för det att växa så att de kan skördas!
När de sedan skördar dem så blir det mycket skräp kvar på åkern, typ löv och sånt, så då bränner de hela åkern för att få bort allt!
Tydligen gör de fyra saker av detta sockret på Maui, råsocker, djurfoder, sen bränner de fibrerna för energi och så skapar det också land som kan byggas hur på efter skörden.

Likaså ananas var lite udda, det tar 2,5 år för en ananas att bli mogen och sedan säljs den bara färsk, den paketeras inte på burk eller liknande.
Dom har sin egen sort av ananas, Maui Gold som är väldigt söt. Vi blev bjudna på sådan lite överallt under vår resa, de är verkligen stolta över den.

Vi fortsatte sedan vår vandring genom regnskogen, vi hade trots allt fem vattenfall att besöka!
Man fick så klart bada i varenda ett om man ville, vid vissa kunde man även hoppa från vattenfallet!

Vi passade på att bada direkt vid det första även om våra kamrater i guide gruppen var lite dåliga på att göra det, japanerna badade trots allt inte en enda gång.
Vid andra vattenfallet så passade vi även på att hoppa i från ca 3 meter!
Jag hade aldrig hoppat i från nått högre än typ en halv meter, mest för att jag alltid fyller lungorna med vatten varenda gång jag försöker mig på detta.
Men det här var ju en chans jag inte kunde stå över!
Så jag hoppade! När jag väl kom ur vattnet så var det ju trots allt bara att hosta upp allt vatten man fått i sig, det är ju ingen som dött av det liksom.
Eller jo det gör ju folk hela tiden…

Men det gick bra trots allt!

Vi fortsatte till resten av vattenfallen, varenda ett var speciellt och vackert på olika sätt.
Vi badade i ett par stycken och man kunde verkligen bara ligga i vattnet och njuta av vad man såg. Underbart!

Guiden var till slut väldigt bra även om han var lite märklig! Just det vi fick även lunch på vandringen, jag fick en Peanutbutter Jelly sandwich för det lurade tanten i mig som vi bokade turen hos.
Det var inte gott!

När vi kom tillbaks från turen så passade vi på att äta på Dennys en sista gång sen lånade vi det rummet man kunde låna på hotellet för att duscha av oss och ta det lugnt innan vi skulle till flygplatsen.
Det var lite märkligt för när vi kom in i rummet såg det ut som om någon bodde där, sen stod det en vaktmästare på balkongen och grejade.
Det var dock ett väldigt fint rum, kök och två toaletter med dusch!

Klockan 19 begav vi oss till flygplatsen och sedan började resan hemåt.
Precis som på vägen dit så var det ingen gratis underhållning på United planen mellan Hawaii och fastlandet. Denna gången var det inte heller någon underhållning på planet till New York.
Vi försökte sova så gott det gick, dock så mådde jag inte så bra i magen så fick springa på toa en massa.
Sedan så skiljdes vi åt i New York, jag skulle till Köpenhamn och syrran till Oslo.
Som vanligt på SAS flyg så får man mycket, massor med mat och dricka hela tiden, dock så är alltid de skandinaviska flygvärdinnorna väldigt dåliga på service och att vara trevliga.

Jag åkte från Maui måndagen kl 10 Svensktid och kom fram i Sverige tisdagen kl 07:30 så det var en jäkla resa.

Det var det för denna gången, får se vart vi hamnar näst!

Det här inlägget postades i Maui. Bokmärk permalänken.